שתזכה להיות תלמיד חכם(?)

שתף
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

דף הבית פורומים פורום בעלי תשובה שתזכה להיות תלמיד חכם(?)

הדיון הזה מכיל 4 תגובות, ויש לו 4 משתתפים, והוא עודכן לאחרונה ע״י  שחר בלומנטל לפני 1 חודש, 3 שבועות.

מוצגות 5 תגובות – 1 עד 5 (מתוך 5 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #3331
    שתזכה להיות תלמיד חכם(?)

    בפגישה שקיימנו בנושא הקמת מוסדות חינוך, היה נסיון לאפיין את קהל היעד אליו אנו מכוונים, לצורך הגדרת המתווה החינוכי. אחד המשתתפים קבע קביעה נחרצת. הוא טען שיש דבר אחד המשותף לכל ההורים באשר הם. חרדים מיין סטרים, חרדים מודרניים, למדנים, בעלי בתים, חרדים לובשי חולצות כחולות, ליטאים, חסידים וגם בעלי תשובה, כולל אלו המשתתפים בפגישה: אחרי כל התיאוריות של תורה עם דרך ארץ והרצון להקים מוסדות המשלבים את שני הדברים וכו’, כולם בסופו של דבר היו רוצים שילדיהם יהיו תלמידי חכמיםזו שאיפתם וממילא כל השאר, צודק ואמיתי ככל שיהיה, הוא דיעבד עבורם.

    הקביעה הנחרצת גררה הנהוני הסכמה.

    אני לא הנהנתי. התעוררה בתוכי התנגדות עזה לדברים, אולם בחרתי לא להכנס לפינה הזו כי הנושא חרג מהמטרה שלשמה התכנסנו.

    מטרת דברים קצרים אלו, לעורר דיון סביב נושא שעולה מהקביעה הנחרצת הנ”ל.

    ראשית גילוי נאות: מאד אשמח אם מי מבני יהיה תלמיד חכם. אם אכן הוא רוצה בזה בכל מאודו ואם אכן כך ראוי לו להיות ולכך הוא מיועד.

    כולם מכירים את הגמרא על אלף הנכנסים וכו’.

    כולם יודעים באמת לאמיתו, כי רק אחד מעשר, אולי קצת יותר, מיועדים ומסוגלים להמית עצמם באוהלה של תורה ולהכנס למסלול של תורתו אומנותו. את המיעוט הזה, תלמידי החכמים של הדור, עיני העדה, מורה לנו התורה לכבד ולייקר. להתדבק בהם ולשמש אותם. לפרנס אותם ולאפשר להם ללמוד תורה בנחת. אין בשום מקום בתורה מצווה או מטרה להיות תלמיד חכם.

    מבהיל לקרוא את דברי הרב אליהו דסלר בספרו, בו הוא מתאר את המשמעויות וההשלכות הטמונות בשיטת החינוך השלטת היום במערכת החרדית, המבוססת במידה רבה על צורת הלימוד והשיטה החינוכית שהיו קיימים בישיבות ליטא.

    “אבל שיטת הישיבות- להעמיד למטרה יחידה, לגדל גדולי תורה ויראת שמיים כאחד…..אמנם, לא נחשוב שלא ידעו מראש כי בדרך זו ח”ו יקולקלו כמה, מאשר לא יוכלו לעמוד בקיצוניות זו, ויפרשו מדרכה של תורה. אמנם זהו המחיר אשר ישלמו בעד גדולי התורה ויר”ש אשר יתחנכו בישיבותיהם. (מכתב מאליהו חלק ג’ עמ’ 357).

    היו בעבר ויש כיום, גדולי עולם הדוגלים בשיטות חינוך ולימוד אחרות, אולם השתלשלות המאורעות והנסיבות ההסטוריות, הביאו למצב הנוכחי, בו שיטות החינוך והלימוד שהיו נוהגים בליטא, הם הם השולטים כיום ביד רמה במערכת שלמה, המכוונת למטרה אחת: לייצר תלמידי חכמים.

    בתי חרושת לגדולי דור. פס ייצור. תורתו אומנותו לכוווולם!

    בעוונותינו, המצב כיום הוא, שגם אדם גדול בתורה, החושב שיש צורך בשינוי השיטה, לא יעז להשמיע את קולו וד”ל.

    אולם האמת צריכה להאמר: השיטה הזו גורמת לפיחות בכבוד התורה, פיחות במעמדם של תלמידי חכמים וזילות במושג תלמיד חכם!

    ומאידך- פגיעה אנושה בנפשותיהם של כל כך הרבה ילדים, נערים ומבוגרים, שנידונו כבר מגיל צעיר, להיות מאכזבים ולא מספקים את הסחורה. חלקם כלואים בעל כרחם באהלה של תורה, בינוניים וחסרי חיות. חסרי יכולת להתפתח במה שאליו נועדו באמת.

    “תנו רבנן: שלשה הקדוש ברוך הוא בוכה עליהן בכל יום: על שאפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק, ועל שאי אפשר לעסוק בתורה ועוסק, ועל פרנס המתגאה על הצבור.”  (חגיגה ה:)

    האם גם בעלי התשובה הוותיקים והמנוסים, אחרי כל מה שלמדו ועברו על בשרם, עדיין תפוסים בחלומות ובדמיונות כלפי ילדיהם? בשאיפות שאינן מתכתבות עם המציאות?

    כנראה שזהו המקום אליו צריך לכוון בעניין שינוי התודעה המדובר.

    עד כאן.

    #3430

    ניסים ד
    משתתף

    לכאורה לי נראה בתור משהו צעיר יחסית שלא עבר כל כך, שהלגדיר את אלו שלא הפכו להיות תלמיד חכמים פגיעה אנושה בנפשותיהם, זה לא הגדרה נכונה, כי ההתקדמות הרוחנית של בעלי תשובה תלויה בהרבה בלחיות את מה ש”אני” ולא מה שנקרא לחשבן למשהו אחר. לזרוק את החיצוניות ולחיות רק את הפנימיות. זה לא פרמטר בשבילנו אם אני תלמיד חכם אז אני טוב, ואם לאו אז שום דבר לא שווה. אנחנו חיים כל רגע עם הקבה בתוך ליבותינו, אנחנו לא ניזונים משמות תואר כמו תלמיד חכם, אמנם אנו משוועים להיות כאלו הכוונה לפן הרוחני שהתלמיד חכם, כי אנו ככ רוצים לעשות רצון השם, והרבה זה לא מבורר לנו מחמת חוסר ידע בתורה. גם אם לא זכינו להיות בקיאים בכל מכמני התורה,אנו יודעים שרחמנא ליבא בעי, וזה התערותא דלתתא שלנו, הרצון להיות שלם עמו ית’ ,כל השאר למעשה סיעתא משמיא הוא. כמש לאל גומר עלי. שהגמר תלוי בידי שמים כמובא בשפת אמת. אבל חייבים שכולם ידעו שזה העיקר לשאוף להיות תלמיד חכם אין מה לעשות מזקנים אתבונן . הגם שהם לא בעלי תשובה ואולי לא אם אותו חוויות כמונו , אבל מאידך גיסא יש להם את ההסתכלות הרחבה שלנו אין. כמו שבשני מתפאר שיש לו רכב וכו’ אז השני רוצה גם , כך ברוחניות יש אותה בחינה קנאת סופרים. שידעו כולם שכן אני כלום לעומת התלמיד חכם. לא בצורה של עצבות אלא מתוך רוגע והכרה פנימית שיש יותר טובים ממני ואני לא מושלם ואף פעם אולי לא הגיע למעלתם עם כל הרגשות של קרבה שיש בקרבי וההרגשה שאני זה הצדיק..
    לסיכום לפי עניות דעתי יש לנו לסמוך על גדולי הדור לא שלא צריך לברר את הנושא הזה של ההשקפה והלימוד ולעלות שאלות. כי יש גם הוראות בפרט לכל אחד ואחד אמנם התלמידים חכמים גדולי הדור עם כל מה שהם יכול להיות לא בעלי תשובה כמונו. אמנם משמים נותנים להם את הסייעתא דשמיא להנהיג את הדור בדבר הראוי לו. וזה שלדעת שאני פחות מאחרים ולא תלמיד חכם בלי להיכנס לעצבויות לפי עניות דעתי זה מדרגה יפה מאוד

    #3431

    דוד כרפס
    משתתף

    שחר התכוון לכמיהה של הדור הראשון שהדור השני יהיה תלמיד חכם ואם לא אז רק בדיעבד מוכנים לשקול דרך חינוכית חלופית

    #3453

    אלמוני

    שלום ניסים ד
    אתייחס לדבר התלמידי חכמים הגדולים שבדור והסייעתא דשמיא שלהם.
    כעיקרון אני מסכים עם הגישה שלך,
    אבל עם שתי נקודות נוספות לדיון:

    1. על מנת שהגדול דור יפסוק וייתן עצה כראוי, עליו לשמוע מכלי ראשון (כעדות) את דבר השואל. ולא שאיזה עסקן או תלמיד יעביר את השאלה, כי באופן האחרון ההתייחסות היא רדודה שנראה בחוש שהיא מחטיאה את המטרה. סוגיית הבע”ת היא סוגיא חמורה וקשה, וכל בר דעת מבין שאי אפשר להתייחס אליה כראוי ללא חקירה ודרישה עד הפרטים הקטנים ביותר.
    ולמעשה מיעוט דמיעוט בע”ת יש להם את האפשרות להגיע, ולו למעגל ההשביעי שמיני, שסביב לכל גדולי הדור בעלי הסייעתא דשמיא..

    2. יש לנו כמה שיחות חשובות בסוגייא, המורות על צורך בגישה חדשה, ואלו שתיים הן:

    • חגי מזור סיפר ששאל פעם את רבי שלום שבדרון זצ”ל כמה שאלות קשות בהתנהלות של בעלי תשובה. והוא ענה לו: “אין לנו בזה מסורת. גם לא לגדולי הדור. אתם תלמדו אותנו”.

    • דן טיומקין שאל את ראש ישיבת סלבודקה הרב משה הלל הירש שאלה די פשוטה (האם וכמה זמן להשתתף בחתונה משפחתית חילונית). הוא חשב המון זמן, ואח”כ אמר לו: “כדי לענות על שאלה כזאת צריך להכיר את המציאות, ואני לא מכיר. ממילא אתה היחיד שיכול לפסוק בזה לעצמך”.

    הדגש על : “אתם תלמדו אותנו” –
    לא הלכות בשר וחלב או הלכות ברכות וטהרה, אלא הלכות פסיקה ישרה בסוגיות של בע”ת.

    וכן הדגש על:
    “ממילא אתה היחיד שיכול לפסוק בזה לעצמך”.

    ת”ח אמיתי מודה שאינו יכול לפסוק מחמת שאינו מכיר את המציאות ..

    מכל זה משמע שהכדור נמצא בעל כורחנו במגרש שלנו ..

    #3463

    ניסים ברוך הבא לפורום. אתייחס לדבריך בקצרה.
    כתבת בין השאר:

    “…שהלגדיר את אלו שלא הפכו להיות תלמיד חכמים פגיעה אנושה בנפשותיהם, זה לא הגדרה נכונה, כי ההתקדמות הרוחנית של בעלי תשובה תלויה בהרבה בלחיות את מה ש”אני” ולא מה שנקרא לחשבן למשהו אחר. לזרוק את החיצוניות ולחיות רק את הפנימיות. זה לא פרמטר בשבילנו אם אני תלמיד חכם אז אני טוב, ואם לאו אז שום דבר לא שווה.”

    זה נכון מאד לבעל תשובה בוגר ומודע לעצמו. לא לשם כוונתי.
    כוונתי לילדים שמגיל אפס טוחנים את מוחם עם העניין הזה.
    “שתזכה להיות תלמיד חכם” “שתזכה להיות גדול הדור”
    אין בחינוך החרדי שום פלטפורמה חינוכית הנותנת מענה למי שלא יזכה. הוא באופן אוטומאטי מוגדר דיעבד.
    לגדול דיעבדי זו פגיעה אנושה בנפש.

מוצגות 5 תגובות – 1 עד 5 (מתוך 5 סה״כ)

יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.

שתף
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn